Kategorie:

Czy spożywanie jednego lub dwóch posiłków dziennie jest niebezpieczne?

Wielu z nas dorastało na trzech posiłkach dziennie, a nawet na 2-3 przekąskach i nocnych wycieczkach do lodówki. Ale nie tak dawno koncepcja przerywanego postu stała się popularna i stała się jedną z najpopularniejszych diet na świecie. Istotą takiej diety jest jedzenie raz lub dwa razy dziennie, a przez resztę czasu pozostawanie bez posiłków. Czy każdy może praktykować to podejście? Dietetycy mają kilka rad, których możesz przestrzegać.

Dwa posiłki dziennie to praktyka późnego śniadania (na przykład w godzinach 10-11), a następnie obfitej kolacji około 17 lub 18. Przez resztę czasu między tymi posiłkami dozwolone jest przyjmowanie tylko płynów, bez przekąsek. Pojedynczy posiłek to posiłek wieczorem, podczas obiadu, o objętości około 1000 kcal, a przez resztę dnia nic nie można jeść. Prowadzi to do dość szybkiej utraty wagi. Jednak czy zdrowe jest jedzenie raz lub dwa razy dziennie? Czy taki schemat ma korzystne efekty, czy taki schemat może tylko zaszkodzić?

Dwa posiłki: za czy przeciw?

Według naukowców całkiem możliwe jest utrzymanie zdrowia, jeśli stosuje się dietę, która obejmuje przerywany post. Ale jest też przeciwna opinia – dla maksymalnego komfortu lepiej jeść w bardzo małych ilościach, ale co dwie godziny, z wyjątkiem okresu snu. Obie filozofie mają swoje wady i zalety.

Do zdrowej diety warto włączyć zdrowy sok warzywny.

Sok z białej kapusty.

Jeśli nie próbowałeś włączyć go do swojego jadłospisu, to być może teraz nadszedł odpowiedni czas!

Korzyści z postu przerywanego.

Okresowy post i dwa posiłki dziennie przynoszą pewne korzyści, jeśli są wykonywane prawidłowo. Obecnie prowadzi się coraz więcej badań nad tym, czy dwa posiłki dziennie mogą być wykorzystywane jako narzędzie terapeutyczne do rozwiązywania problemów ogólnoustrojowych i leczenia niektórych schorzeń.

Jedną z korzyści płynących z postu przerywanego jest autofagia, czyli śmierć uszkodzonych komórek. Ciało człowieka ma tzw. wrodzoną inteligencję, nakierowaną, by pozbywać się słabych i starych komorek, gdy nie ma dostaraczanego pożywienia. Oznacza to, że można zainicjować autofagię jako zaprogramowaną śmierć uszkodzonych i zużytych komórek, co pomaga zoptymalizować aktywność komórkową.

W procesie autofagii możliwa jest również wymiana komórek znakowanych przez układ odpornościowy. Gdy twoje ciało zaczyna pochłaniać stare komórki i naśladować autofagię, z czasem zastępuje również komórki autoimmunologiczne, co czyni go świetnym sposobem na walkę z chorobami autoimmunologicznymi.

Z biegiem czasu liczba komórek macierzystych wzrasta. Przy stosunkowo długim poście organizm zaczyna wytwarzać nowe komórki macierzyste, a co za tym idzie, pozwala to na zwiększenie aktywności komórkowej, walkę ze starzeniem się i ogólną poprawę energii. Produkowane są ketony. Związki te są wytwarzane w wątrobie podczas postu lub diety niskowęglowodanowej, a organizm zaczyna wykorzystywać jako źródło paliwa ketony zamiast glukozy. Można powiedzieć, że mózg kocha ketony.

Website | + posts

Urodzona we Wrocławiu w późnych latach 80. Obecnie zamieszkuje podwrocławską miejscowość wraz z mężem, dziećmi i kotem. Z wykształcenia pedagog.
Od kilku lat prowadzi blogi na temat zdrowia, dbania o kondycję fizyczną oraz o unikaniu chorób i kontuzji. Swoją pasją chce podzielić się z jak największym gronem osób.
Jeśli szukasz dobrej i wartościowej strony, która może pomóc ci w codziennym dbaniu o zdrowie, to świetnie trafiłeś! Znajdziesz tutaj porady i wskazówki jak naturalnie zadbać o dobrą kondycję organizmu.