Kategorie:

Pokarmy w walce z depresją

Avatar
Opublikowane przez Zuzanna

Tryptofan ma kluczowe znaczenie dla produkcji neuroprzekaźnika serotoniny, który reguluje nastrój. Naukowcy odkryli, że przyjmowanie 1000 mg tryptofanu trzy razy dziennie może poprawić nastrój. Może to sprawić, że aminokwasy będą jednymi z najlepszych naturalnych antydepresantów, jakie można znaleźć w produktach żywieniowych.

Niestety, nie jest możliwe uzyskanie takiej ilości tryptofanu, jaką brytyjscy naukowcy wykorzystali w swoich badaniach z samego jedzenia, więc po prostu spróbuj włączyć do swojej diety więcej pokarmów bogatych w tryptofan (takich jak orzeszki ziemne, ryby, mleko, daktyle, a nawet czekolada). Możesz również pomóc swojemu organizmowi w wytwarzaniu własnego tryptofanu, jedząc więcej mięsa i białka sojowego (dobre źródło aminokwasów).

Pomocna wskazówka: możesz zjeść trochę indyka. Jest nie tylko dobrym źródłem tryptofanu, ale zawiera również ważne dla mózgu witaminy z grupy B, a także niezbędne dla organizmu żelazo, selen i cynk, inne składniki odżywcze, które są badane pod kątem ich związku z łagodzeniem depresji.

Uwaga na węglowodany złożone.

Węglowodany pośrednio przyczyniają się do produkcji serotoniny. Proste węglowodany, takie jak produkty zawierające cukier i skrobię, a także produkty z białej mąki, również zwiększają poziom serotoniny. Dlatego instynktownie sięgamy po nie, gdy jesteśmy smutni. Jednak te pokarmy powodują szybki wzrost poziomu cukru we krwi, a następnie gwałtowny jego spadek. Gdy poziom cukru we krwi spada, pogarsza się również nasz nastrój. Drastyczne wahania poziomu cukru we krwi spowodowane spożywaniem zbyt dużej ilości tych pokarmów obciążają nadnercza, co z kolei prowadzi do zmęczenia i depresji.

Z kolei węglowodany złożone, takie jak te znajdujące się w pełnych ziarnach (chleb, ryż i makaron), owocach, warzywach i roślinach strączkowych, zwiększają i utrzymują poziom serotoniny bez podnoszenia poziomu cukru we krwi.

Staraj się jeść od 7 do 10 porcji owoców i warzyw dziennie. Zjedz również co najmniej trzy porcje pełnych ziaren. Zjedz rano miskę płatków z błonnika i zrób kanapkę na lunch z dwoma kromkami pełnoziarnistego chleba.

Największe właściwości odżywcze przeciwdepresyjne mają owoce morza i warzywa kapustne.

Żywność o najwyższej wartości odżywczej „przeciwdepresyjnej” to małże: ostrygi i małże, inne owoce morza, podroby, warzywa liściaste, sałata, papryka i warzywa kapustne, takie jak: brokuły, kalafior, jarmuż, jarmuż i brukselka. Należy pamiętać, że chociaż dieta śródziemnomorska i inne tradycyjne diety kładą nacisk na powyższe produkty spożywcze, przeciętna dieta Europejczyków jest stosunkowo uboga w produkty bogate w składniki odżywcze, które mogą mieć znaczące właściwości przeciwdepresyjne.

Website | + posts

Urodzona we Wrocławiu w późnych latach 80. Obecnie zamieszkuje podwrocławską miejscowość wraz z mężem, dziećmi i kotem. Z wykształcenia pedagog.
Od kilku lat prowadzi blogi na temat zdrowia, dbania o kondycję fizyczną oraz o unikaniu chorób i kontuzji. Swoją pasją chce podzielić się z jak największym gronem osób.
Jeśli szukasz dobrej i wartościowej strony, która może pomóc ci w codziennym dbaniu o zdrowie, to świetnie trafiłeś! Znajdziesz tutaj porady i wskazówki jak naturalnie zadbać o dobrą kondycję organizmu.